onsdag 22 september 2010

Fult räcke i trappan

Jag tror att jag kanske har nämnt min irritation över en del av de hantverkare vi haft i huset. När man bygger med totalentreprenad har man tyvärr inte så mycket att säga till om när det kommer till vilka de släpper in, en ganska stor nackdel vet vi nu även om det såklart finns många fördelar också. Men. Från att de första snickarna i somras satte handledaren i trappan tätt mot väggen så man inte kunde greppa den, så har det varit väldigt svårt för dem att få till detta. För långa skruvar, fel nycklar och nu till sist bad vi dem fasa in skruvarna för det var inte så snyggt att ha dem sticka ut. Så här blev resultatet på 4 av 5 st:



Nä, inte särskilt snyggt nej. Det är tråkigt när det ser värre ut efter att de varit här än det gjorde innan, och det är tyvärr inte första gången det händer. Jag har beklagat mig till husfirman och talat om att de antingen får byta hela handledaren nu eller laga det väldigt bra. Men min tilltro till den byggfirman är inte särskilt stor längre, och vi har väl snart haft alla deras anställda här eftersom vi bett om att få byta. Sen tycker jag det är så svårt att klaga. När de hållt på här flera timmar och så är det ändå fult, fast det borde de själva kunna se, men jag känner mig ändå som en elak gnälltant när jag säger till. Jag löser det ibland med att maken får sköta den biten. Hur gör ni, tycker ni det är jobbigt att anmärka på utfört arbete?

En helt annan sak som är positiv, är att vi hade städhjälp här igår för första gången. Och vilken härlig och konstig känsla det var att komma hem och det var helt rent och fint överallt. Dock regnade det så mycket att de inte kunde putsa fönstren som var avtalat, men det blir en annan dag.

Nähä, nu ska jag gå en promenad i det fantastiska höstvädret. Mot stranden och se om där finns några fina stenar jag kan ha här ute. Ha det!

4 kommentarer:

  1. Visst är det svårt! Man måste ju få ställa krav, det är ju en överenskommelse där man köper en tjänst, självklart ska man få bli nöjd med det man köper. Men det är inte lätt! För när man ställer krav blir man en "gnällkärring". Och gör man det inte blir man överkörd. Då väljer jag gnällkärring:)
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  2. Jag blir så arg när jag ser ditt inlägg. Det är klart det inte ska se ut på det viset!
    Det man köper ska man också förvänta sig att hantverkarna gör och gör det bra! Vi har haft SÅ mycket problem med våra eller framför all en hantverkare. Vi har funderat på att gå vidare rättsligt men kommit överens om att vi orkar inte med det. Nu när det allt äntligen är färdigt 10 månader för sent vill vi ha huset för oss själva, flytta in på riktigt och få färdigställa det vi tänk. Jag tror faktiskt att man tjänar på att "gnälla2, att visa att man har lite "koll" på dom och inte tolererar vad som helst. Men det är svårt. Man är i en ganska utsatt situation.
    Hoppas det ordnar sig för er.
    Veronica

    SvaraRadera
  3. Ja visst är det svårt att beklaga sig över utfört arbete. Man tycker att folk inom byggbranschen borde kunna se själv om något ser snett och fult ut, men det är ofta för mycket begärt! Det är i alla fall en sak som är bra med att bygga hus själv, man får bestämma själv hur noggrann man vill vara med saker och ting :).

    Städhjälp låter inte illa, säkert jätteskönt att få komma hem till ett nystädat hem :).

    Kram/Annie

    SvaraRadera
  4. Det är jobbigt att byta fot från "nöjd kund" till "missnöjd kund" framförallt om man inte är van. Från oss blev det ett långt skrivet dokument med foton som tyvärr uppdateras lite för ofta, trodde man hade sett det mesta ibörjan.
    Vissa snickare har noll koll på vad de håller på med. Trodde inte att de var så illa som det är nu när man frågar runt. Lyssnar man med KA t ex hur det är så blir man ju "mörkrädd"! Tyvärr ser man inte det i tid alla gånger. De snickare som fixar till alla fel nu gör ett kanonjobb. Nästa dilemma vi har är var man ska dra gränsen på t ex ett jack inne i ett köksskåp, bytas ut eller lagas med ersättning?
    Hoppas ni orkar strida i längden, det tar ju mängder med energi. Lycka till!

    P.S Här går inte att städa effektivt än men sedan kommer hjälpen.

    SvaraRadera