lördag 12 juni 2010

Pärlspont på engelska - någon?

Välkomna! Nu kan vi gå in i huset utan att behöva klättra på lastpallar! Jag tycker verandan blir fin men kanske att man skulle haft stående snirkliga brädor istället för kryssen. Men det duger bra. Jag vill hitta ett par fina bänkar, eller om man ska platsbygga två bänkar där som man kan sitta på...och så lite annat som gör det mysigt. Utebelysning, ljuslyktor och fina blommor till exempel. Men under verandan? Ser inte så fint ut med tomrummet rätt in där...det får vi lösa. Man kan ställa ett par snygga blomlådor där kanske.





Och här har vi den omtalade busken igen. Och den blommar glatt till min stora glädje, jag hoppas det betyder att den är ganska så nöjd med sin nya plats. Den lilla kompisbusken jag har planterat intill blommar också och har fått flera nya ljusgröna bladklasar. Jag ringde vår handelsträdgård här i veckan och de hade något de kallade för "tomt-titt" där de kom ut till tomten och gav förslag på hur man kunde planera. Men. Ett stort men. De hade fullbokat för säsongen...Så nu får jag försöka hitta någon annan som gör ett liknande jobb, jag är usel på vad växter heter och vad som är lättskött.



Vi var in och kikade också, här står vi vid matplatsen och ser vardagsrummet. En himla tur vi tog bort väggen mot den bortersta delen som vi tänkt ha som "bibliotek" för rummen hade blivit väldigt små annars.



Det är i allafall ett ljust och fint rum!



Här är en titt in i den blivande tvättstugan/groventren. Här ska den rena tvätten samsas med smutsiga stallkläder...hm, jag behöver 200 m2 till!!! Vi kommer ställa dit våra maskiner vi hade i gamla huset, de har bara något år på nacken och fungerar utmärkt. Längs långväggen in till höger kommer vi sätta en lång hatthylla med krokar under för alla dessa kläder man samlar på sig i en trebarnsfamilj med hästar som intresse. Under någon slags smart skohylla som sväljer miljoner par skor.



Och så var vi upp också, via en läskig stege som lutade typ 87 grader...Men där uppe är alla innerväggar på plats med isolering och gipsskivor och förhoppningsvis extra träskivor där det är beställt. Innerdörrar är på plats och badrummet är grovinrett, det ska vi göra själva sedan. Golven är också färdiga. Här är en bild från det rum som kommer bli vårt sovrum.

3 kommentarer:

  1. PÄRLSPONT: tongued, grooved and beaded panel, matched and beaded boards

    SvaraRadera
  2. så kul att få följa bygget! här har vi varit i stallet hela dagen på avslutning och tårtkalas. jotack, kläder tar plats!!

    SvaraRadera
  3. Tjena, det ser verkligen fint ut. Visst vill man bara flytta in när man ser hur det blir? Vår platta känns ju jätteliten när man tittar på den men ni kan ju verkligen se hur allt blir nu!

    Jag tyckte kryssen på veranda passar jättebra! /lars

    SvaraRadera