fredag 18 juni 2010

Flera framsteg

Nu möts man inte längre av ett hus helt klätt i byggställningar. Bara en liten kvar när de lagt taket över entren. Och den på baksidan är kvar för de ska fixa skorstenen. Kaminen hade kommit idag, den stod ouppackad på grusgången ute.



Idag var vi in i huset igen och nu var det nya gubbar där som höll på. I köket hade kaklet kommit upp, dock ej fogat än, och det ser bra ut. Jag inser att jag kommer kunna leva med bänkskivan, den både ser ut som och känns som äkta trä fast det är laminat. Jag inser att allt laminat jag sett tidigare måste varit billigaste fulaste. I köket hade även vitvarorna kommit på plats - äntligen får vi en stor kyl och en stor frys! Spisen blev bra i hörnet också. Nu måste vi bara hitta handtag och knoppar till skåp och lådor. Vi ska ha skålhandtag på lådorna och matchande knoppar på luckor, men vi har inte hittat riktigt rätt. Eller så finns handtagen men inga bra knoppar och tvärtom. Om någon har tips på superduper knoppaffär i norra huvudstaden så hojta gärna.





I badrummet nere höll kakelmannen på att sätta upp de första väggplattorna. Asful våtrumstapet bakom a la 1986...men det är visst så man gör nu för tiden har vår plattsättarkamrat berättat.



Så är trappan på plats. Den sitter tyvärr precis innanför dörren vilket inte är så där optimalt, men vi behövde ha det så för att få till planlösningen på övervåningen. Tycker plattorna verkar bli bra där med. På väggen syns de felaktiga tapeterna. De är rätt okej faktiskt, men inte vår stil. I övrigt är det en stor men ganska svårmöblerad hall då det är dörrar och fönster och trappa överallt nästan.



Där uppe blir jag alldeles glad. Det är så ljust och fint och allrummet känns större än jag vågat hoppas på. Golvet är nästan det bästa, det är bara SÅ fint och jag är så glad att vi valt det (påminn mig om att jag skrivit detta om några månader när jag svär över det ljusa mjuka golvet i köket;.)).





Tillägg 19 juni:
Var till huset idag. Då säger plattmannen att de inte ska sätta kakel ända upp till taket utan att det ska vara som det ser ut på bilden. Dvs plattor upp en bit och sen gul ful matta?!? Vi tänkte ju att detta måste vara totalfel och ringde och störde vår kontaktmänniska på Sidensjöhus som vart förbannad han med. Vi tänkte i värsta fall har vi missat något val här...men så var det inte. Vår "man" sa att detta lät väldigt konstigt och skulle ta tag i det hela för självklart ingår kakling ända upp till taket. Och plastmattan bakom är inte en sån man ska ha bakom så de måste mecka bort den på något vis. Merjobb för dem men vad i hela friden tror de?!?! Att vi bygger ett helt nytt hus och sen beställer ett katastrofbadrum?!

3 kommentarer:

  1. Ser riktigt fint ut! Skumt med badrummet, hoppas det löser sig, ser att det blir vita plattor, vad kör ni för storlek och vad blir det på golvet? Golvet ser grymt fint, det är härlig känsla i sådant trägolv, vi hade det i förra lägenheten (mjukt, dock ej vitt). Funkade bra framtills att man tappade en kruka...rätt djupa märken. Men samtidigt, jag tycker golven är till för att slitas, man får sluta leta märken/Lars

    SvaraRadera
  2. Hej Anna, vad roligt att du har lagt till min blogg!
    Och du har rätt vi har verkligen samma smak. Stå på dig mot hantverkarna, det låter ju jättemärkligt det där! Vad gäller knoppar så gillar jag Nacka byggnadsvård, eller byggfabriken. Bägge har webbshoppar så man kan fixa det hemifrån på kvällstid! Lycka till med bygget!!

    SvaraRadera
  3. Tror kakelplattorna är 25 x 40 cm eller något liknande, på golvet ligger mörkgrå plattor men inte FÖR mörkgrå för det lärde vi oss i förra huset att då syns dammet så väl;). Och nu är det plattor hela vägen upp som tur är!!!

    SvaraRadera