söndag 1 augusti 2010

Det är mycket som ska ordnas i ett nytt hus

och det känns som det aldrig har nån ände. Det är både roligt och jobbigt, för en del saker känns som man inte kan göra förrän man liksom tänkt lite över hur det ska vara för att bli bra. Som alla pysselsaker till ungarna...jag har ingen stans att ha dem som det känns nu. Köksskåpen är fulla med annat, att ha dem i deras rum är inte bra för då kommer de sprida ut dem överallt, alla pärlor och småpryttlar. Tvättstugan vore bra men där är nästan fullt redan med allt annat som behöver vara där. Så nu tänker jag mig att jag kanske ska köpa en gammal skänk av något slag och packa in allt i, det brukar vara gott om plats i gamla skåp.
Men jag vet inte.

En sak jag vet är att vi har köpt loungemöbler, det blev de som syns nedan på bilden. Jag hade velat ha grå eller svarta dynor men mannen ville ha vitt och han fick segra i detta. Vitt är ljust och fint (påminn mig om att jag skrev det den dagen jag svär över vita dynor). De ska stå på ena delen av altanen, den som antagligen kommer få en markis över sig så småningom.



I morgon kommer förhoppningsvis våra nissar som ska bygga altanen. Virket kom från Bauhaus i fredags och ligger här och väntar. Jag hoppas de bygger fort så våra fina möbler har nånstans att stå när de kommer. Här är hörnet som altanen ska gå kring, och så blir det en stor bred trappa nerför slänten. Där skulle man kunna bygga in en pool nån gång*drömmer*.



En annan sak att grubbla över är lampor. Vi har inte satt spots någonstans för jag surade ur på vad det skulle kosta. Och jag är ingen taklampemänniska egentligen. Men det är rätt bra att kunna tända något precis innanför dörren när man kommer hem. Så igår var vi på loppisar och jag köpte på mig en gammal lampa från 30-talet som var fin. Men den satt inte så bra i hallen, den blev lite för låg. Så nu har jag spanat in dessa, de kanske kan vara något.



Ungarna har tjatat och tjatat om sin pool också. Vår gamla som var större än denna fick åka till himlen i höstas när vi packade in den, den var så sunkig. Men den här duger bra ett par veckor och gick mycket fortare att fylla. Vi har inte så himla många bra ställen att ha den på och under äppelträdet är väl inte den bästa placeringen.



Målat har jag gjort idag med, perfekt målarväder med varmt och blåsigt. Den här stolen ska en av tjejerna ha vid sitt skrivbord, det är våra gamla köksstolar. Sen målade jag om vår gamla kökssoffa också som vi har i hallen.



Fint blev det alltihop. Sen har jag beställt mörkläggningstyg på nätet som jag ska sy hängen av till de små fönstren i barnens rum, vill inte ha rullgardiner där för jag tycker det förstör fönstrens charm. I stället ska vi hänga för grått mörkläggningstyg som kommer ha en utsida som är rosa med vita prickar. Blir nog bra. Ett tiotal kartonger har blivit uppackade också under helgen. Nu är det bara några kvar, de där med allt jox som man egentligen bara borde köra till tippen.

1 kommentar:

  1. Oh, vad du har varit flitig. Jättesnygga lounge möbler och snyggt målad stol!! Ibland blir jag så trött på att det är så stökigt. Peter jobbar för fullt ute och jag försöer packa upp inne, men för att kunna få upp och in saker måste jag ju måla den och den grejen först och det vill jag inte göra förrän uterummet är färdigbyggt osv.... Men altanen är i alla fall påbörjad så vi kan nog sitta på en del av den i morgon. Snart ska de komma och bygga uterummet. det ska bli väldigt skönt när det är klart, för vi har en massa möbler som ska ut dit sen och som tar en massa plats någon annan stans nu.

    SvaraRadera