onsdag 19 januari 2011

Olika stilar på hus

Jag älskar att titta på hus och väljer ofta mina promenadstråk utifrån vilka hus jag vill titta på eller om det byggts något nytt. Området vi bor i är ett gammalt sommarstugeområde där de flesta hus nu är ombyggda/rivna och det syns när man går omkring att området är byggt under en lång period då stilarna på husen skiljer sig så. De två husen här nere är nybyggda på tomter där det tidigare låg gamla charmiga hus, men väldigt nergångna. Utsikten är mot vattnet men med lite träd och hus i sluttningen framför. Det vita i härlig new englandstil, det röda mer klassiskt.



Huset nedan här bor en familj vi känner i, det ligger några hundra meter från oss med fin utsikt över viken.

Och mittemot det ligger det här fina huset som är flyttat hit från okänd plats. Det är ett av de finaste husen i området tycker jag och tomten hörde tidigare ihop med vår. Nu är bilden tagen från "fel" sida, man ser inte den fantastiska tomten med en ekbacke ner mot vattnet...Tomterna här i området är stora, detaljplanen säger minst 1200 m2 just här runt oss vilket är rätt mycket för att vara i förorten till huvudstaden.
Och här är det senaste tillskottet på gatan, snett bakom vårt hus uppe på berget som ett riktigt örnnäste. Om vårt hus passar in i "Lantliv" så är det här huset i "Elle interiör" eller liknande. Väldigt modernt, härlig utsikt, pool som hänger över kanten på berget och STORT. Men jag avundas dem inte backen upp så här i istider...Bredvid detta hus (bakom oss) ligger ett stort gammalt hus, om och tillbyggt av Willa Nordic tror jag det är. Tyvärr vart bilden dålig så den fick inte vara med.

Bakom detta hus ser ni konturen av ett av husen allra högst upp. Den gatan är helt ny, inga sommarstugor där inte och man ser verkligen hur folk har velat skilja sig från varandra. Ett hus - det som anas i bild - är jättelikt i new england-stil, det bredvid i amerikansk vräkarstil, sen finns även "vanliga" kataloghus, timmerstuga a la Alperna, modern funkis...ja säg det som inte finns på den gatstumpen....
Sist lägger jag med en bild på bryggan 5 min bort där vi har båten på somrarna...ut genom lilla sundet och så är du mitt i skärgården. I like.

3 kommentarer:

  1. Jag håller verkligen med dig, det är så roligt att se olika husstilar. Även om man själv har ett speciellt öga för en viss husstil kan andra hus vara både spännande och väldigt fina. På vårt område är det en otrolig blandning av alla möjliga stilar. Kan vara därför alla dessa nyfikna "tittare" åker förbi. En sådan vi själva var för några år sedan;)
    Trevlig Helg!
    Veronica

    SvaraRadera
  2. Ojj vilka fina fina hus! Sånt skulle man ha! ;-)

    Jag tycker helt klart att du ska börja släktforska.
    Om ett par år kommer allt att finnas digitaliserat. (just nu finns det i stort sett bara från 1600-talet och fram till 1900)

    Man behöver inte åka nånstans och bläddra i arkiv. Utan vi sitter hemma i soffan och bläddrar i datorn. Hur smidigt som helst. =)

    Passa på att fråga de gamla om namn och datum. skriv ner. För sen är det lätt som en plätt att gå bakåt i tiden. Man måste bara börja nånstans.


    Kram Verra

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att få se husen i ditt område! Massor med godbitar. Det är kul med olika husstilar. Fast jag själv vill bo i en klassisk, lantlig miljö, så tycker jag jättemycket om andra stilar.
    Hoppas du har en bra helg!
    Kram Jennie

    SvaraRadera