tisdag 26 oktober 2010

Hästar

Ja jag gillar hästar. Både våra levande och de man kan ha som prydnad, men de ska vara lite speciella. Den här dalahästen köpte jag i hantverksbyn strax utanför Rättvik för några år sedan, jag tror den kallades Staffanshäst men jag kan inte hitta någon häst med liknande målning när jag googlar. Är det någon som vet får ni gärna berätta.



Det finns fler fint målade dalahästar från alla möjliga orter i Dalarna. Den här kallas visst Kungshäst och skulle gärna få en plats här hemma någonstans.



Här är en annan pålle som jag sprang på i en affär i Norrtälje långt innan huset här var byggt. Jag bara visste att den skulle passa bra här så jag köpte den.



För övrigt har vi köpt en ny ponny, en fantastisk liten ponnyherre som är guld värd och som vi aldrig kommer göra oss av med. Men honom får ni se en annan gång.

Hm - och så har vi husstrul igen då...det blir inte varmt på övervåningen. Vi har byggt med ett miljövänligt och energisnålt värmesystem som heter ecogrund och det bygger på att värme stiger uppåt. Men inte till vår övervåning inte, och vi som rev vårt gamla hus för att slippa iskall och stenhård Tempurmadrass*haha*. Vidare gav vi oss idag ner i grunden för att hitta tilluften till kaminen....vilket vi inte gjorde. Hittade alltså...men vi hittade istället avloppsröret från köket som inte var fäst hela vägen som det skulle och såg ut att falla ihop och dela på sig när som helst. Inte kul nej. Nu är det provisoriskt uppstöttat...
Ja vad säger man - neverending story?!

3 kommentarer:

  1. Jag lider med dig, när det väl har börjat strula är det svårt att få stopp på det. Man blir ju bara SÅ trött på det och lite hämmad. Som när vi märkte att vi hade vattenläcka för det rann vatten utanpå grunden. J. ropar till mig att han tror vi har vattenläcka. Jag som står och pratar med grannen svara, jaha och rycker på axlarna. Efter en stund frågar grannen om jag tror j. menar allvar. Grannen måste trott vi har helt knäppa men tillsist orkar man inte riktigt bry sig. ( men såklart såg vi till att det blev åtgärdat!)
    Hoppas snart ni har det varmt och skönt! Hästarna är underbara, säger jag som gammal hästtjej:)
    Kram Veronica

    SvaraRadera
  2. Väldigt vackra hästar du visar :).
    Men vilken otur ni har med ert hus!!! Kanske ni borde ansöka till fuskbyggarna?! För det låter ju verkligen som byggfirman har fuskat en hel del!
    Hoppas det reder upp sig snart med alla husproblem...aldrig roligt med strul och speciellt inte när den långa, kalla vintern står för dörren.
    Kram/Annie

    SvaraRadera
  3. Hihi Du gillar också små hästar. Den silvriga var jättefin.
    Kram Anette

    SvaraRadera