lördag 10 april 2010

Kök


Jag älskar att bläddra i inredningstidningar och få inspiration. "Lantliv" är den ständiga favoriten, för där finns inte bara inredning utan även kläder och recept. "Drömhem och trädgård" är en annan jag gillar. Men ganska snabbt inser jag att det är just drömhem, för folk verkar ha hur mycket pengar som helst att lägga ner på sina kök som oftast kostar många hundra tusen, är platsbyggda av lokala snickare och bänkskivan kommer såklart från trädet på gården...Nä, så såg det inte alls ut för oss när vi valde kök. Vi började med att vräka på allt vi ville ha utom kanske vedspisen, och hamnade på 108 000 kr utöver det som ingick. Det som ingår är väldigt lite, till ett minikök...Så vi började banta köksnotan genom att börja med att byta lucka, då vi självklart valt den dyraste. I stället blev det Vit kvadrat med handtag liknande det nedan.


Den största posten på notan var nog bänkskivan. Bänkskivor är svåra val, för de är dyra och vi har många meter bänk, över 8 tror jag. Vi ville helst ha ekskiva, 4 cm tjock. Men den gick iväg på 3500 kr metern, vilket blev väldigt mycket pengar. Och att välja billigare alternativ fanns inte i HTHs värld (vadå VÅRT kök och vi som betalar?!). Så till slut fick det bli laminat, praktiskt och hållbart och jag behöver inget bakbord...Men det är det val jag tror jag kommer gräma mig över, för jag vill ju ha trä.

Tapeter var i detta rum och även matsalsdelen var inget problem, den hade jag valt ut för länge sen. Den heter Rut och kommer från Sandbergs tapeter. Så himla fin tycker jag.

Golvet var också redan bestämt, samma Siljansgolv som i resten av huset. Kanske opraktiskt i ett kök, men den dag det är för fult så slipar vi det och målar det. Fram till dess kommer vi ha fina trasmattor som skyddar det lite i allafall.
Vitvarorna är från Electrolux, rostfria och vi har valt induktionshäll, varmluftsugn, fullhöjds kyl och frys samt en diskmaskin i bänkhöjd. På bekostnad av ugnen, som nu hamnat traditionellt under spishällen, men vi resonerade som så att man använder diskmaskinen mycket mer än ugnen.

Ja, det är den fasta inredningen det. Sen behöver vi ett nytt matbord och där har vi inte hittat det vi vill ha än, tänker att vi kanske bör ha huset klart först så att vi kan fundera på vad för slags bord vi vill ha, och hur stort. Att vi ska ha leksandstolar vet vi redan för de är så fina.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar