onsdag 25 maj 2011

Syréner är en favorit

Det är bra synd att de har så kort blomningstid...Här är en bukett i hallen, jag hoppas få in den ljuvliga doften i huset....blir nog till att plocka fler buketter. Kannan har maken plockat upp från havsbotten utanför Värmdö under en dykning, den är från Rörstrand och den är min absoluta favoritvas. Otroligt att den var hel...den är så där lagom krackelerad och sliten.

Här är vår syrénbuske på baksidan bredvid altanen. Den sprider sig och har börjat bilda en häck mot gärdesgården. Bakom har grannen en vacker vit syrén.

Här är häcken mot grannarna på andra sidan, en riktigt gammal vildvuxen syrénhäck. Guld värd för mig som försökt odla syrenhäck på radhustomt tidigare.
Jag skulle kunna plantera syrener överallt men har kommit på att jag nog bör hitta saker som blommar lite senare också. En doftschersmin är inköpt än så länge samt en paradisbuske. Tips på andra vackra lite gammaldags buskar mottages tacksamt, sådana som blir sisådär 2 m höga och är lättskötta.

3 kommentarer:

  1. Visst är syrener härliga! Vi har planer på en syrenberså, men det lär ta något år innan den drömmen är uppfylld.
    Jättesnygg vas och storyn bakom den är ju underbar!
    Ha en skön helg!
    Kram/Annie

    SvaraRadera
  2. Syréner är ljuvliga! Precis de buskarna gillar jag också. Lägg till en Jasmin och en buskros som blir stor?
    Kram Jennie

    SvaraRadera
  3. Ååå, vem älskar inte syrener? Ljuvliga! Och vilka snygga lampor du köpt till badrummet!

    Kram Lena

    SvaraRadera